Achtergrond

Van reclamebureau naar sportmarketing
“Toen ik in 1986 mijn Rota erkenning van de reclamebranche vers in mijn zak had en op het punt stond om in september van dat jaar voor 3 maanden te worden gedetacheerd bij DDB in New York, werd ik gebeld door Maarten de Vos, directeur van Inter Football. Ik kon toen niet bevroeden dat ik nu 35 jaar later nog steeds ‘a live and kicking’ zou zijn in de wereld van sport. Maarten, een creatief visionair, wilde graag dat ik de marketing van de sport ging verzorgen vanuit Inter Football. Bij deze keuze was het de eerste (maar zeker niet de laatste) keer, dat ik zelf gedreven werd door de aantrekkingskracht en de emotie van de sport; en niet mijn verstand, maar mijn hart volgde. En laat ik direct duidelijk zijn, ondanks de tegenslagen die we hebben gekend, nog steeds zonder spijt!”

JM Smulders BV
“Al snel bleek dat Maarten zijn tijd ver vooruit was en kwamen we tot de conclusie dat we nog een lange weg te gaan hadden. Ik ging aan de slag voor met name Ajax en mocht daar veel nieuwe zaken ontwikkelen vrijwel de gehele periode samen met Adri van Eijden aan de kant van de club. Ook andere clubs als FC Groningen, FC Utrecht, Vitesse en Feyenoord volgden; alsook de KNVB. Naast marketing had Maarten echter nog een hobby: spelers begeleiden. Het contra-effect dat dit had op de marketing werkzaamheden bij bepaalde clubs, nam hij voor lief. Na 4 jaar moest ik, ondertussen leidinggevend aan een organisatie van bijna 50 man, afscheid nemen van Inter Football. Een duidelijk verschil van inzicht hoe het verder moest tussen Maarten en mij, maakte dit noodzakelijk. In 1990 startte ik JM Smulders BV (lekker creatief..) en mocht aan de wieg staan van veel, hele mooie, sportprojecten en organisaties (zie hiervoor de cases)”.

Groten van de sport
“In al die jaren heb ik de eer gehad om te mogen werken met de grootste coaches van ons land: Johan Cruijff (de enige echte voetbalvisionair die de wereld heeft gekend; een pracht mens), Louis van Gaal (uniek in zijn soort en sociaal gezien een voorbeeld), Joop Alberda (de sportprofessor, die zijn unieke kennis soms te ingewikkeld maakt waardoor anderen afhaken), Toon Gerbrands (de verbinder; rust maakt van hem een persoon met een enorme gunfactor, waar hij mijn in ziens nooit misbruik van zal maken), Bert Goedkoop (de volleybalpionier van het eerste uur). Graag had ik hier Ton Boot bij gezien: heerlijk controversieel en eigengereid, maar hij wilde tot twee keer toe niet de handschoen van het bondscoachschap basketbal oppakken. Ook heb ik natuurlijk heel veel bestuurders ontmoet waar de veel te vroeg overleden Uri Coronel en Hein Bloks uitgroeiden tot meer dan zakelijke relaties.”

De nieuwe generatie
“Ik werk en heb altijd graag samengewerkt met jonge mensen met de juiste instelling, die bereid zijn wat te willen leren; maar ook zelf met nieuwe invalshoeken komen, kortom: die mij dan weer verassen. Zo had ik zonder de kennis van de jeugd nooit tijdig de kracht van social media kunnen ontdekken en welke nieuwe mogelijkheden dit de sportmarketing weer biedt. Door mij met jongeren te omringen blijf je jong van geest en steek je zelf ook meer dan genoeg op. De komende jaren wil ik proberen vooral jonge mensen in de sport, op welk valk dan ook, verder te helpen en hun te laten beseffen hoe leuk hun vak is. Op die manier hoop ik zelf ook nog een paar mooie projecten aan mijn eigen lijstje toe te voegen.”

%d bloggers liken dit: